när ingen rubrik kan beskriva, räcker det med att bara skriva LILLEBROR?

Lilla(stora)bror, du och jag är väldigt olika. Han är den lugna, snälla och ansvarstagande av oss. På många sett mer mogen en vad jag var i hans ålder. I vissa lägen kan man undra vem som egentligen är äldst. Jag har inte alltid varit den snällaste storasystern i världen.
När han föddes var han hatobjekt nr.1. Han hade från min 3år gamla synvinkel på livet petat ned mig från min självklara och obestridda plats på min tron i landet som var mina föräldrar. Tänk er att vara den självklara vinnaren och plötslig inte vara det mer. Nu var jag tvungen och dela, något som en envis och egotrippad treåring inte var beredd på.
När min lillasyster kom var det annorlunda. Jag var äldre och framför allt var skillnaden att dela med en och att dela med två inte var en lika stor förlust. Eller i alla fall kändes det så.
Det här har präglat hur jag behandlat min lillebror från när han föddes. Utan att jag riktigt visste om det har det tagit emot varje gång han fick något jag inte fick. Man kan skylla på att vi är syskon. Men jag var extrem, ibland visste jag inte varför det tog så emot och se honom få något som jag inte fick. Jag var 14 år gammal när jag för första gången jag mins att jag kunde köpa honom en present, att bara ge honom det minsta lilla.
Trots detta har han aldrig varit dum mot mig. Visst vi har bråkat som alla syskon gör. Men han var aldrig mot mig som jag var mot honom. Min bror har var den snällaste bror man kan ha. Vad jag fått höra avgudade han mig som liten och jag hatade honom.
Vi är så grymt olika på många sett och även om det har tagit långt tid för mig och inse det här har jag en underbar bror som alltid står och stått ut med mig. Idag har vi en annan relation då jag faktiskt kan ge honom saker och låta honom få något jag inte får. Men det tog tid innan jag ens kunde det.
Som idag när vi var ute och handlade kläder till honom. Jag får vara den självklare smakrådgivaren. Han står ut med det. Kastar jag in någonting i provrummet så provar han. En annan sak som han är bra på och jag kanske inte så bra på är hur vi hanterar och sparar pengar. Han lyckas nog lite bättre än jag på den punkten. För efter och handlat två par byxor, en t-shirt, en långärmad tröja och två tjocka trojor, var av en i 100% ull från Acne hade han förfarande bra mycket pengar kvar på kortet. Orättvist...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0