pick and choose

Det där med val och valmöjligheter är inte det enklaste. Att få möjligheten och välja vänder jag ofta till något negativt. Egentligen istället för att se det som en MÖJLIGHET blir det ett VAL, ett måste. Jag har turen att ha så mycket saker och olika alternativ, så varför blir det för mig ett stressmoment som istället får mig att må dåligt?

För jag mår dåligt av att behöva välja. Visst jag skulle hata om inte möjligheten att bestämma fanns där ibland, det skulle göra mig lack eftersom jag själv gillar och leda inte bli tillsagd. Men samtidigt har jag svårt att begränsa mig i stora som små frågor. Alla val blev ett kaos, jag mådde USELT innan och efter

Att till exempel välja glass som liten var ett kaos, jag fick jag välja exakt vilka 3 glasskulor som helst i affären och att då välja ut 3 av 15. Ställa alla dessa 15 stycken mot varandra. Vilka är bra vilka är dåliga?, vad gillar jag?, hur passar de här ihop? Det slutade med att jag gick därifrån missnöjd eftersom: tänk om något annat blivit bättre?

Inte lättare blev det när insatserna blev större. När glasskulor byttes ut mot något som faktiskt ska påverka mitt liv framöver för alltid

Saken är den att när mina föräldrar sa, vill du ha en glass med 3 kulor? Blåbär, choklad, jordgubbe och sedan frågat om jag ville ha strössel med frukt eller lakritssmak. Då gick jag därifrån nöjd över att jag fått en hel glass med 3 kulor och FICK VÄLJA STRÖSSEL SJÄLV. Vilken lycka!

Att delvis få välja något som passade mig men i grunden fick jag hjälp med.

 

Jag har helt enkelt behövt lära mig att begränsa. Lära mig av mig själv att när besluten blir större en och välja glass. Att valet blir inte alltid bättre för att möjligheterna är större utan snarare kanske tvärtom. För som sagt att välja ska vara något positivt inte ett stressmoment eller ett tvång som får motsatt effekt i slutet. Att bli nöjd över sina val och beslut är inte samma sak som att antalet möjligheter varit många. Eller?

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0